sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Kilppariongelmia

Laihdutusprojektini on ollut elämäntapojen muutokseen keskittynyt projekti edelliset 8-9 kk, koska paino ei ole suostunut tippumaan pysyvästi tai ollenkaan. Nyt painon junnaamiseen on ilmeisesti löytynyt selitys: kilpirauhasen vajaatoiminta.

Olen syönyt nyt Thyroxinia parisen viikkoa ja väsymys on jo hieman helpottanut. Ensimmäisten kolmen päivän jälkeen olin jo todella pirteä useamman päivän. Olo oli lähes normaali, jaksoin jopa siivota eikä sen jälkeen tarvinnut mennä ottamaan päiväunia. Tämä viikko kuitenkin on taas ollut todella väsynyt. Olen myös ollut äkäisempi ja herkempi kuin aikoihin.

Kilpirauhasen vaajatoiminta on kilpirauhasen sairaus, jossa kilpirauhanen ei tuota tarpeeksi kilpirauhashormoneja. Sairaus on suhteellisen yleinen. Tavallisimpia oireita on väsymys, painon nousu, lisääntynyt unentarve, ummetus, turvotus, palelu, yleinen hidastuneisuus, hidastunut aineenvaihdunta, masentuneisuus, mielialan vaihtelut, hiusten lähtö ja kuukaustishäiriöt. Oireiden kirjo on kuitenkin potilaskohtaista ja jokainen potilas on yksilö.

Lisää tietoa aiheesta löytyy mm. osoitteesta http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/sekä http://www.kilpirauhanen.com/ .

Saa nähdä rupeaako paino vihdoinkin laskemaan. Työtä se varmastikin vaatii, mutta päivä kerrallaan... Olen miettinyt sitä kuinka iso ja lihava olisin nyt, jos en olisi tarkkaillut syömisiäni tuolloinkin, jolloin paino ei tippunut. hmm.


2 kommenttia:

  1. :/ Niin typerä vajaatoiminta. Kuulostaa niin tutulta. Itselläni on myös sama vaiva ja jokainen suupala on tarkkaan mietittävä ellei halua vain lihota kokoajan. Olen myös miettinyt monesti, kuinka lihava mahtaisin olla ellen olisi katsonut syömisiäni myös niinä satoina päivinä kun paino ei ole meinannutkaan olla laskusuunnassa.... Toivottavasti meille molemmille olisi lääkityksestä apuja tuohon painonkin laskemiseen. Yritys ainakin tällä hetkellä on itselläni taas kova. Mutta aina kun ei ole kaikki kiinni itsestäkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä ja jaksamista sinulle, Jonneli! Uskon, että varmasti pystyt laihtumaan, koska sinulla vaikuttaa motivaatio olevan kohdillaan ja tiedostat haasteet. Itse olen saanut huomattavaa apua lääkityksestä, mutta painon eteen täytyy edelleen tehdä kovasti työtä. Viime aikoina olen myös ollut jopa kiitollinen, että minulla on vain kilpirauhasen vajaatoiminta. Kaikista pitkäaikaissairauksista ottaisin nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminnan, jos jokin pitäisi valita.

      Poista