lauantai 29. kesäkuuta 2013

Puhelinmyyjät

Vaihdoin useampi kuukausi sitten puhelimeni ja sen myötä olen "joutunut" vastaamaan jokaiseen puheluun mitä minulle tulee. Aiemmassa puhelimessani toimi ihana ohjelma nimeltään Fonecta Caller, joka haki soittajan tiedot automaattisesti puhelun saapuessa. Oli helpottavaa tietää jo vastatessa kuka soittaa ja puhelinmyyjille en edes vastannut. Ja jos erehdyin vastaamaan puhelinmyyjän soittoon, pystyin laittamaan hänet kätevästi heti puhelun jälkeen estolistalle. Mutta uudessa puhelimessa tämä mahtava ohjelma ei enää toimikaan.

Olen kahden viimeisen kuukauden aikana kuullut samat lässytykset jo moneen kertaan.
Olen itsekin yhden päivän kokeillut puhelinmyyjänä olemista ja ei todellakaan ollut minun juttuni. Mielestäni on myyjien aliarvoimista käskeä heitä lukemaan paperilta valmista myyntipuhetta ilman, että asiakas pääsee keskeyttämään myyntipuheen.

Mikä onkaan ärsyttävämpää kuin huomata puhelinmyyjän lukevan sinulle puhelimessa mainosta. Olisi laittanut tekstin vaikka sähköpostilla tai postitse minulle, kun se on jo paperille ylöskirjoitettu. Voin lukea sen tekstin ihan itse, jos haluan ja silloin kun kerkeän.


Paperilta suoraan luettu mainospuhe kuulostaa myös aivan järkyttävälle. Pahimmillaan lukeminen ei ole sujuvaa eikä puhelinmyyjä edes itse tajua lukemaansa. Puhelinmyyjän äänestä kuulee, että hän lukee tätä tekstiä, koska hänen on käsketty lukea. Jos myyjältä kysyttäisiin, että mitä hän juuri puhui, harva varmaan edes tietäisi.

Lähinnä tästä mainostenlukutuokiosta tulee mieleen vahva takauma ala-aste ajoille, jolloin tunneilla oli tapana lukea oppikirjoja ääneen koko luokalle.

"Minulla on sinulle mahtavia uutisia. Ei, et ole nyt vielä sentään ulkomaanmatkaa voittanut, mutta minä tarjoan sinulle uudistuneen lehtemme pelkkien toimituskulujen hinnalla. Et siis maksa lehdestä yhtään mitään."
Öö, niin mutta maksaahan ne toimituskulut ja nehän tulee nimenomaan siitä lehdestä. Ja millä perusteella lehti voidaan antaa ilmaiseksi? Ja millä perusteella ne toimituskulut on 4,90e kun lehti voidaan toimittaa minulle jopa 1 eurolla?
Ulkomaanmatkan voittamiseen tai paremminkin sen voittamattomuuteen viittaaminen on jotenkin omituista. Miten ulkomaanmatkan voittaminen voi olla rinnastettavissa lehden tilaamiseen? Kuka näitä mainospuheita oikein kirjoittaa myyjille?
Entä onko kukaan ajatellut, että mitä asiakas tuumaa kun hän kuulee saman puheen jo 6. kerran muutaman kuukauden sisällä? Jos ensimmäisellä kerralla kyseinen myyntipuhe ei ole toiminut, niin luuleeko joku oikeasti, että toistamalla sama puhe useasti se alkaakin tomimaan? Voin kertoa, että ei toimi ainakaan omalla kohdallani.

"Minulla on sinulle aivan täysin veloituksetta ja ilman sitoumuksia tämä meidän tuotteen näytepaketti. Eikö laitetakin tulemaan. Sinua ei velvoiteta mihinkään ja tämä on tosiaankin täysin veloitukseton. Kyseessä on kestotilaus, mutta voit perua sen milloin tahansa ja tuotteet tulee sinulle tosiaan veloituksetta, maksat vain nämä toimituskulut."
Mielestäni tuote ei ole ilmainen, jos joudun maksamaan siitä, olkoonkin vain "toimituskulut". Lisäksi kestotilaus on mielestäni sitova ja edellyttää minulta toimia, jos en halua tuotetta jatkossa. Se siis velvoittaa minua. Jos tuote oikeasti olisi ilmainen, eikä velvoita mihinkään ja yritys sen minulle haluaa antaa, niin sen kuin lähettäisi sen postiluukkuuni ilman turhia puheluita.

"No oletko nyt aivan varma ettet halua tätä mahtavaa tuotettamme. Sinähän saat tämän täysin veloituksetta pelkkien toimituskulujen hinnalla ja kaupanpäälle on tulossa vielä ihana meikkipussi, jonka arvo on kuitenkin lähes 60 euroa."
Kyllä, olen aivan varma etten halua tuotettanne. Eikä minulla varsinkaan ole mitään tarvetta kaupanpäällisille. Miksi ylipäätään aina vedotaan näihin kaupanpäälisiin?
Monen puhelinmyyjän suussa kaupanpäällisten tärkeys ja mahtavuus on suurempi kuin itse tuotteen jota hän myy. Eikö tuotteen pitäisi olla niin hyvä, että se myy itse itseään eikä siihen tarvita muita tuotteita? Jos tarvitsen meikkilaukun, ostan meikkilaukun enkä lehteä, jonka kylkiäisenä saisin meikkilaukun, joka ei olekaan juuri sellainen kuin millaisen ostaisin, jos saisin ihan itse valita.

Kun ystävällisesti ilmoitan, että "ei kiitos, en nyt aio ostaan tai tilata mitään", saan vastaukseksi joko inttämistä tai 'haista paska' –äänensävyllä tokaistut kommentit. "Entä olisiko ollut jollekin muulle lehdelle tarvetta?" Juu ei ole. En nyt osta tai tilaa yhtään mitään. "No ei sitten. yhmp. Nii, hyvät päivän jatkot vaan sulleki, ööhm..." Tällaisen kommentin jälkeen en vamasti osta seuraavaltakaan myyjältä mitään.

Puhelusta jää ikävä tunne, kun myyjä on ensin tekopirteällä äänellä puhunut tekstiään ja kun ilmoitan ei kiitos, niin äänensävy muuttuu kerta heitolla työhönsä kettuuntuneen ihmisen valitukseksi.

Kiva kun soitit, mutta toivottavasti et soita uudelleen. Taidan hankkia telemarkkinointikiellon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti