perjantai 12. huhtikuuta 2013

Ravintolassa syömisen haasteet

Tämän viikon yhdeksi haasteetksi olin listannut ravintolassa käymisen. Olin ennakkoon päättänyt ottaa jotain kevyttä (eli salaattia). Salaatti on monesti hyvä vaihtoehto, vaikka joissakin paikoissa salaatti onkin pilattu rasvaisella kastikkeella ja uitettu vielä öljyssä. Olen huomannut, että pahimmassa tapauksessa salaatista saa saman määrän kilokaloreita kuin isosta hampurilaisesta. 

Jos salaattia ei halua ravintolassa syödä, uunissa haudutetut ja grillatut tuotteet voivat olla hyvä ratkaisu. Toisaalta, joskus on ihan hyvä syödä juuri sitä mitä haluaa, unohtaa kalorit ja tuulettaa tällä tapaa päätään. 

Itse valitsin eilen ruuakseni salaatin. Listalla tämä näytti oikein hyvälle ja herkulliselle ratkaisulle. Hinta vain huimasi päätä jo tässä vaiheessa: 15,20e! Ok, salaatit ovat kalliita ravintoloissa, valitettavasti. Mistähän tuokin johtuu? Ja miksi kaikki rasvainen ja epäterveellinen puolestaan on yleensä halvimmasta päästä?

Odotukseni olivat ruokaa odotellessa suuret. 15 euroa maksava välimeren salaatti, siinä täytyy olla paljon herkullisia oliiveja, kunnolla fetaa ja reilusti tuoretta salaattia. Ruoka tuodaan eteeni, voi kamala mikä pettymys! Salaatissa on neljä lohkoa tomaattia, neljä kivellistä oliivia (kivet ei ole mun juttu), pieni kökkäre fetaa, salaatti ei todellakaan ollut tuoreimmasta päästä ja lautanenkin oli rikki ja likainen. Kaiken "kruunasi" tuo muka hieno koristelu persiljasilpulla.



Näin Jyväskylän Entruscossa.Voin kertoa, että hesen välimerensalaattikin on hinta-laatu suhteeltaan kymmeniä kertoja parempi. Eipähän tarvitse tuolla toisten käydä. Seurueemme oli aikalailla pettynyt. Yhdellä oli viileät perunat ja yhden jälkiruoka kakku oli edelleen osittain jäässä.

Onneksi olin lähtiessäni tehnyt itselleni smoothien, koska ei minun mahani ainakaan täyty hintavallakaan salaatilla ellei siinä ole kunnolla syötävää.


1 kommentti:

  1. Piiun blogihaasteen kautta tulin lueskelemaan blogiasi.
    Tervetuloa lueskelemaan myös mun blogia

    http://uusiterveellinenelama.blogspot.fi/

    VastaaPoista