tiistai 16. huhtikuuta 2013

Turhautumista

Eilinen oli hankala päivä syömisten suhteen. Ei minulla nälkä ollut, mutta väsytti ja teki mieli syödä jatkuvasti. Suu olisi voinut puputtaa koko ajan jotain. Varsinaisesti mieleni ei tehnyt mitään erityistä, ei ainakaan karkkia tai sipsiä, vaan ruokaa. Miksi? Söin aamupalan, söin lounaan, söin välipalan, söin päivällisen ja söinpä jopa iltapalankin. Oli proteiinia ja oli hiilareita. Oli kuituja ja oli myös rasvoja. Oli jopa pieni herkkukin. Kasviksiakin oli ja paljon. Voiko väsymys ja hieman stressaantunut olo saada tämän kaiken aikaan?

Olen stressannut ulkomaan reissua jo jonkin aikaa. En ole kuitenkaan aloittanut pakkaamista, koska ennen sitä pitäisi saada pari koulutyötä alta pois. Nämä koulutyöt etenevät tahmaisesti ja tuntuvat haastaville. Stressiä? En oikeastaan edes tiedä minne olen menossa matkalle. Kaupunki ja maa on selvinnyt minulle oikeastaan vasta tässä kuussa, vaikka matka on varattu jo ennen joulua. Minä pienenä kontrollifriikkinä haluaisin tietää enenmmänkin määränpäästä, tällä hetkellä lähinnä majoituksesta. Stressiä. Entäs sitten ruokailut. Pelkään joutuvani syömään epämääräisiä rasvapaistoksia ja herkkuja oikean ruuan sijaan. Olen liian heikko osatakseni syödä paineen alla kunnolla. Tuntuuko loma lomalta, jos syön salaatteja muiden herkutellessa pitsalla ja jäätelöllä? Paljonko voin lihoa syömällä muiden mielestä normaalia ruokaa? Olenhan ennenkin saanut alle viikossa 6 kg painoa lisää, kiitos vajaatoiminnan. Stressiä!! Kesätöitäkin olisi kiva saada, mutta mihinkään ei pääse edes haastateltavaksi. Mitä ihmettä teen kesällä, jotta saan vuokran maksettua? Opintoja? Pakko, mutta mitä? STRESSIÄ.

Kaikesta huolimatta olen selvinnyt tähän päivään syömättä ylimääräisiä. Kävin juuri salilla, joten liikuntakaan ei ole unohtunut. Ruokani on ollut terveellistä. Ainakin minun mittapuullani.


Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa. Rehellisesti ja tarkasti. Tästä voin aidosti olla ylpeä. 


Olen syönyt erittäin hyviä ruokia, kuten salaattia kalalla, salattijuustolla (5%) ja kananmunalla. Lisäksi olen syönyt makkarakeittoa, wokkeja ja kasvissosekeittoa. Oma herkkuruokani on makaronimössö eli makaronia, sipulia ja kevyttä jauhelihaa. Sitäkin olen syönyt.


Unohtamatta aampuuroa hillolla. Ja kahvia. Joskus olen syönyt puuroni myös raejuuston ja mehukeiton kera, mutta ei ole hillon voittanutta. Apua, mitä minä syön aamuisin reissussa? Otanko omat puurot mukaan vai onko se jo hätävarjelun liioittelua. 
 

Hengitä syvään ja ajattele positiivisesti. Asia kerrallaan ja jokainen askel toisen jälkeen. Ei laihdutus ole koko elämä, vaan se on osa sitä ja joissain tilanteissa jokin muu on osa tätä elämää. Kaikki aikanaan. Minulla ei ole mihinkään kiire.

2 kommenttia:

  1. Vaihdapa hillo marjoihin/steviaan/luomukaneliin/100% maapähkinävoihin niin ravintoarvot paranee. Höttöhiilarit eli valkoinen pasta myös pois! Kroppa kiittää, ruoka maistuu paremmalta ja hampaatkin saa enemmän töitä. Kyllä reissussa voi vähän löysätä, mutta esim ravintolapizzassa on helposti tuplaten laihduttajan päivän kalorit ja sillä ei jaksa kahta päivää.. Eli kunnon ruokaa, vaikka sitten välillä hyvä pihvi tai leipäaamiainen rasvaisellakin juustolla ja jogurtilla, mutta järki käteen. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja tsempistä! :)

      Marjat ovat kyllä todella hyviä puuron kanssa ja niitä tuleekin käytettyä useasti. En näe kuitenkaan puurossani käyttämääni hilloa suurena ongelmana ruokavaliossani. Hillo kuuluu niin sanottuun normaaliin ruokavalioon kohtuullisesti käytettynä. Itse käytän hilloa vain puurooni ja siihenkin lisään sitä vain 2 tl. Lisäksi käyttämäni hillot ovat itsetehtyjä. Jos perustelet hillon "huonoutta" sokerilla, niin valitettava tosiasia marjojen säilömisestä on, että sokeri säilöö marjojen vitamiinit (erityisesti c-vitamiinia), parantaa rakennetta ja auttaa säilyttämään marjojen värin. Olisi erittäin surullista, jos ihmisen ruokavalio ja hyvinvointi on kiinni puurossa käytetystä hillosta.

      Höttöhiilareista sanon sen verran, että nekin kohtuullisesti käytettynä kuuluvat minun ruokavaliooni. Olen aiemmin kirjoittanut tässä blogissa omia näkemyksiäni ja kokemuksiani vhh-ruokavaliosta, mutta lyhyesti sanottuna se ei sovi itselleni. Minun kroppani kiittää, kun se saa hiilareita ja ruokani maistuu jo nyt jopa liiankin hyvälle. Jollekulle toiselle hiilihydraattien ja nimenomaan turhien hiilareiden pois jättäminen ruokavaliosta sopii varmasti erittäin hyvin. Minun huono vointisuuteni puolestaan alkoi hiilareiden vähentämisestä...

      Olet aivan oikeassa pizzojen kalori määristä, mutta ehkei kuitenkaan puhuta tupla määrästä kaloreita verrattuna laihduttajan päivän kaloreihin. Jos laihduttaja syö 1500 kcal päivässä, ei normaalissa ravintolapizzassa(kaan) ole 3000 kcal. Pizzojen kalorit pyörivät karkeasti arvioituina 800-1300 kcal välillä, riippuen täysin täytteistä. Samanlaisiin kaloreihin päädytään helposti ravintoiloiden pihviaterioissa sekä kermaisissa pastoissa.

      Kohtuu siis kaikessa ja järjen kanssa näitä ruokailuja on suunniteltava. Kokonaisuus ratkaisee.

      Poista